Over dit artikel

Communiceren via een virtuele omgeving met collega’s en klanten heeft sinds de pandemie een vlucht genomen. Voor de een is het een uitkomst, maar voor de ander begint het zijn tol te eisen.

Natuurlijk is het een handige oplossing als je fysiek afstand moet houden tot elkaar. Het scheelt uren per week aan reistijd en daarnaast is het heerlijk om met je eigen koffiemok in een vertrouwde thuisomgeving te vergaderen. Maar, sinds we nu al enige tijd aan het bellen zijn vanaf een scherm en het ‘normaal’ begint te worden, hebben we ineens met een nieuw fenomeen te maken, de ‘zoom-vermoeidheid’.

Interactie via een virtuele omgeving is intensief. Zo intensief dat steeds meer mensen vermoeidheidsklachten ervaren. Ons brein moet zich namelijk aanpassen aan een andere manier van communiceren dan dat het gewend is en mist tijdens videogesprekken de non-verbale signalen, zoals: emoties, gebaren en gezichtsuitdrukkingen, die juist zo belangrijk zijn bij het verwerken van informatie.

Inmiddels treffen we collega’s niet alleen meer in een virtuele omgeving maar ook fysiek veilig op anderhalve meter afstand. Toch blijft een vergadering binnen met meerdere collega’s, ondanks de goede maatregelen die organisaties treffen om fysieke ontmoeting te faciliteren, een uitdaging. Dus ga met elkaar naar buiten en ontmoet elkaar in de natuur!

Ga naar buiten en ontmoet elkaar in de natuur!

De zomer is inmiddels begonnen; een uitgelezen kans om de volgende vergadering te organiseren buiten in de natuur! De natuur heeft namelijk een positief effect op onze gezondheid en welbevinden. Het bevordert creativiteit, concentratie en vermindert stress. Mensen voelen zich in de natuur positiever, vitaler en gelukkiger. Ideale ingrediënten voor een productieve sessie met collega’s. Ter afwisseling van een virtuele vergadering en meteen een boost tegen die ‘zoom-vermoeidheid’.

Vorige week had ik zelf zo’n boost. Een brainstormsessie met collega’s buiten tussen het groen over het AAG programma Mens & Cultuur. Een programma met methodieken die organisaties toekomstbestendig maakt door strategische (cultuur)veranderingen in gang te zetten en medewerkers in beweging te krijgen. Creativiteit en energie was verzekerd!

Deel deze blog

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!

Irene van Looy