Over dit artikel

Veel organisaties hebben te maken met medewerkers die financiële problemen hebben. Naast de reguliere omstandigheden van medewerkers heeft de coronacrisis extra weerslag gehad op de financiële situatie van huishoudens. De verwachting is dat het aantal mensen met financiële problemen zal toenemen. Niet iedere werkgever is zich hier even bewust van en heeft dit als aandachtpunt op de agenda staan.

Het is daarom van belang om je als HR-professional af te vragen hoe volwassen jouw organisatie is als het gaat om het preventief en reactief acteren in het kader van geldzaken of geldproblemen. Zorgen om de financiële situatie kunnen impact hebben op het welzijn en functioneren van jouw medewerker op de werkvloer. Het financieel fit houden van medewerkers is daarom van groot belang.

Schulden en financiële problemen zijn onderwerpen die voor een medewerker lastig bespreekbaar zijn. Als HR-professional heb je invloed op het creëren van een veilige en vertrouwde omgeving voor medewerkers om hierover het gesprek aan te gaan.

Het Nibud ondersteunt werkgevers in hoe zij werknemers kunnen helpen als er sprake is van financiële problemen. Welke signalen je kunt oppikken en hoe je het gesprek aangaat met de medewerker, heeft het Nibud vastgelegd in een overzichtelijke handleiding. In een handige download leggen we je uit hoe je als werkgever kunt ondersteunen bij financiële problemen en hoe je de zelfredzaamheid van de medewerker kunt vergroten.

Download het document (PDF, 203.31 Kb)

Wist u dat AAG regelmatig opleidingen en webinars verzorgd rondom het thema loonbeslag. Houd onze website in de gaten voor actuele data.

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!

Marloes van Caulil