Over dit artikel

“Ons gebouw past niet meer bij de behoeften van onze cliënten; wat nu?” “We moeten het onderhoudswerk opnieuw aanbesteden. Welke garanties hebben we als het gaat om kwaliteit en continuïteit?” “Ik moet gaan onderhandelen over het nieuwe huurcontract, waar moet ik rekening mee houden?” Met dit type vragen worden managers en bestuurders van zorgorganisaties geconfronteerd. Voor vastgoedmanagers vaak geen probleem, maar wat doet een kleinere organisatie zonder zo’n functionaris? AAG heeft het antwoord op die vraag: een programma voor vastgoedverantwoordelijken zonder vastgoedachtergrond, vertelt Esther Adriaansen, adviseur zorgvastgoed.

“We krijgen veel vragen van niet-vastgoedprofessionals over de rol van vastgoed binnen de bedrijfsvoering van zorgorganisaties”, zegt ze. “Deze tijd vraagt in toenemende mate om een strategische positionering van de organisatie. De locaties en de huisvesting dragen daar wezenlijk aan bij. Daarmee is vastgoed belangrijk voor een organisatie waar mensen wonen of veel tijd verblijven. Daarnaast is er een duidelijke kentering zichtbaar op het organisatorische vlak binnen zorgorganisaties. Het aantal zelfsturende teams groeit, en dat betekent dat een regio- of locatiemanager steeds meer verantwoordelijk wordt voor het eigen ‘huishoudboekje’. Dus ook voor vraagstukken waarvoor strategisch inzicht en lange termijn sturing op vastgoed nodig is. En juist die managers wil ik graag helpen.”

Grote investeringen

“In veel gevallen gaat het om grote tot zeer grote investeringen; vaak om vele miljoenen euro’s in geval van nieuwbouw. Bij grote renovaties praat je al snel over enkele tientallen duizenden euro’s. Ook het aangaan van langdurige huurverplichtingen kan veel financiële impact hebben.

Vaak beschikken managers en bestuurders niet over de relevante vastgoedkennis die op dat moment heel even nodig is. Meestal hoort dit ook niet bij hun primaire takenpakket, maar komt men met gezond boerenverstand al een heel eind. Dan is het fijn om te kunnen leunen op een expert. Die hulp krijgen ze met behulp van ons nieuwe programma ‘Vastgoedmanagement voor niet vastgoedmanagers in de zorg’. Daarmee kunnen we de manager – en ook de hele organisatie – de helpende hand bieden.”

Het collectief

Het gaat beslist niet om een cursus, zegt Esther. “Het doel is niet dat we nieuwe vastgoedmanagers opleiden. Wel gaan we uit van een basisprogramma van ca. zes maanden, waarin we een ‘community’ vormen van functionarissen die met gelijksoortige vragen kampen. De deelnemers kunnen dan binnen dit collectief – naast toegang tot een aantrekkelijk lesprogramma – kennis en ervaring uitwisselen. Bovendien krijgen ze de beschikking over een ‘Persoonlijke Vastgoed Adviseur’,  een inhoudelijke professional waarmee ze kunnen sparren over diverse vastgoedvraagstukken.

De deelnemersgroep blijft ook daarna in verbinding met elkaar én met de persoonlijke adviseur. Dat biedt de mogelijkheid om een netwerk op te bouwen waarin kennis en inspiratie worden gedeeld. Natuurlijk hebben de deelnemers ook toegang tot de kennisbank en alle expertise die bij AAG in huis is. Het is vooral niet de bedoeling dat de deelnemers achterover leunen en kennis aangereikt krijgen. We gaan ervan uit dat ze zelf thema’s inbrengen of om verdieping vragen over bepaalde onderwerpen. Afhankelijk van de vraagstukken die bij hen op dat moment relevant zijn. Meer dus een ‘voor en door’.”

‘Wegwijzer’

“De kennis die ze dankzij het programma opbouwen, is een pré als ze bijvoorbeeld te maken krijgen met een onderhandeling met corporaties of marktpartijen. Maar ook als ze een onderbouwd standpunt moeten innemen op ad-hoc initiatieven, inzicht moeten verkrijgen in projectmatige sturing of een business case moeten schrijven. Ze komen dan goed beslagen ten ijs. Wij zijn in feite een wegwijzer in de vraagstukken waarmee ze te maken krijgen. Dat doen we door hun sparringpartner te zijn en alle mogelijkheden te bieden om binnen het collectief zichzelf én elkaar te versterken. Ook referentiebezoeken om ‘best practices’ te verzamelen, maken hier deel uit van het programma. Eigenlijk hebben we als doel het verlengstuk te zijn van de vastgoedadviseur waarover ze niet beschikken!

Dit wijkt af van onze ‘traditionele’ adviestrajecten. In plaats van een vooraf afgekaderde opdracht, is dit programma bedoeld om een strategische en langdurige relatie met elkaar aan te gaan. Flexibel ingericht op basis van behoeften en gericht op het versterken van kennis.”

Starten

“Dat betekent dat de inhoud van het programma niet in beton wordt gegoten. Integendeel: we maken het zo flexibel mogelijk, want in feite bouw je met elkaar aan je eigen programma op basis van gedeelde inzichten en behoeften.

We starten na de zomer met het programma. Inmiddels hebben diverse klanten al aangegeven deel te willen nemen. We willen ook medewerkers van andere organisaties de kans bieden om via dit programma hun kennis te vergroten. Er is veel behoefte aan deze vorm van ondersteuning. Wij zijn er klaar voor om die te gaan geven!”

Informatie & aanmelden

Aanmelden voor het programma? Dat kan! Klik op onderstaande button voor meer informatie en om u direct aan te melden.

Meer informatie

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!