Begin 2018 klopte ouderenzorgorganisatie IJsselheem te Kampen bij AAG aan om een analyse uit te voeren van de maaltijdvoorziening en de restaurants op de diverse locaties. De organisatie streefde naar een beter rendement in de restaurants en men was op zoek naar een meer uniforme, kwalitatief betere manier van het verstrekken van de maaltijden binnen de organisatie. Hierbij rekening houdend met de veranderingen in de toekomst en de aansluiting bij de wensen vanuit de cliëntenraad. Samen met de organisatie heeft AAG gezocht naar mogelijkheden om de kwaliteit van eten binnen de organisatie te verbeteren en daarbij de kosten te verlagen.

Visie op eten

Na een inventarisatie en uitgebreide sessies met medewerkers en cliënten is een nieuwe visie ontwikkeld en vervolgens de verschillende concepten. In deze concepten is veel aandacht voor uniformiteit, zoals de menucyclus, werkwijzen, flexibele inzet van medewerkers en de inkoop.

Implementatie

Na de ontwikkeling van het concept en de accordering daarvan hebben we de diverse concepten geïmplementeerd. Hierbij werden de interne adviseurs V&R (Voeding en Restauratieve diensten) gecoacht en aangestuurd. Gelijktijdig met de start van de implementatie vertrok een derde interne adviseur waarvan we de facilitaire projecten op ons hebben genomen.

Tijdens de implementatiefase is een aantal belangrijke mijlpalen behaald:

  • herinrichten van de V&R formatie in de locaties;
  • opstellen van functiebeschrijvingen met het takenpakket per functie;
  • invoering organisatie-breed Menu van de Chef met een alternatief (voor diegenen die het menu niet lusten of niet ‘mogen’ gebruiken);
  • minder soep op het menu omdat soep vaak ‘vulling’ is en minder voedingsstoffen bevat dan groenten en eiwitproducten;
  • totstandkoming van een cateringmap kleine kaart en uniforme werkwijze en prijsstelling binnen geheel IJsselheem (14 locaties, waarvan 8 met een restaurant);
  • selectie van één levensmiddelen- en maaltijdleverancier voor alle doelgroepen binnen IJsselheem.

Resultaten

Bovengenoemde mijlpalen hebben, na invoering en de testfase, geleid tot een aantal belangrijke resultaten op hoofdlijnen. Zo zijn de inkoopkosten op voeding in de gehele organisatie fors gedaald. Daarnaast heeft een gedeeltelijke herinrichting van de formatie plaatsgevonden en is een aanzienlijke besparing van de formatie binnen de afdeling V&R (110 medewerkers) gerealiseerd. De totale besparing gecumuleerd over heel 2020 bedraagt circa 18% van de totale voedingskosten in 2019. Deze besparing komt op een andere manier ten goede van de zorg en het welzijn van de cliënt.

Whitepaper

Ook aan de slag met een nieuw voedingsconcept? Lees meer over dit project en onze aanpak in de whitepaper en laat u inspireren!

Download de whitepaper (PDF, 1.23 Mb)

Meer weten over dit project? Neem contact met mij op!

Michel van Tilborg