Details

  • AAG, 's-Hertogenbosch
  • € 195

Uw zorghoreca kost u gemiddeld €1 miljoen per jaar

Een gemiddelde zorgorganisatie besteedt al gauw één miljoen euro per jaar aan eten en drinken. Het bereiden van de dagelijkse maaltijd voor uw klant kost u dus veel geld. Hoe houdt u de totale exploitatie in de zwarte cijfers?

Net als de organisatievisie verdient ook de visie op eten en drinken een voortdurend onderhoud. Door de veranderingen in de zorg verandert ook de rol van de centrale keuken. Drie redenen zijn:

  1. De toenemende zelforganisatie van de kleinschalige woongroepen.
  2. De door het scheiden van wonen en zorg veroorzaakte verschuiving naar extramuralisering; vrije keuze van de klant.
  3. De toenemende kwaliteit en het serviceniveau van externe partijen.

Heeft het zelf bereiden van de maaltijden een toegevoegde waarde? Geven we de woongroepen budget en hoeveel om de maaltijden zelf te regelen? Het vergt zo’n specialistische kennis, kunnen we dat zelf nog wel hanteren? Wat verandert dit aan de benodigde competenties van onze medewerkers en hoe nemen we ze mee in een verandering? Hoe wordt vers met kant-en-klare producten gecombineerd; is dat wel mogelijk? Hoe ga ik mijn inkooptraject dan organiseren en beheren?

Programma van Eisen

Het opstellen van een Programma van Eisen blijkt vaker over de grens van het inkopen van producten voor de maaltijdvoorzieningen heen te gaan. Organisaties willen dat leveranciers meer doen dan alleen de producten leveren. Advisering op het regenereerproces, de apparatuur die hierbij nodig is en het verder ontwikkelen en ondersteunen bij het maaltijdconcept wordt steeds vaker verlangd.

In deze workshop krijgt u handvatten waarmee u aan de slag kunt. We nemen het inkoopproces in de volgende 6 stappen onder de loep.

6 stappen inkooptraject

Hoe efficiënt is uw inkooptraject?

Michel van Tilborg Michel van Tilborg adviseur

Programma

  • Wat kunt u van deze dag verwachten?
  • 12.30 - 13.00 Ontvangst
  • 13.00 - 13.45 Visie op eten en drinken
  • 13.45 - 14.30 Aanbestedingsprocedures en de leveranciersselectie
  • 14.30 - 14.45 Pauze
  • 14.45 - 15.30 Systematiek van het inkooptraject
  • 15.30 - 16.00 Het in control houden van de kosten
  • 16.00 - 16.30 Afsluiting

Doelgroep

Deze workshop is interessant voor alle medewerkers van een zorgorganisatie die bij het inkoopproces betrokken zijn, zoals facilitair managers, inkopers en managers bedrijfsbureau.

Eindtermen

Aan het einde van de praktijkmiddag:

  • Kunt u aan de slag met de visie op eten en drinken voor uw organisatie;
  • Bent u in staat om een Programma van Eisen op te stellen;
  • Heeft u handvatten gekregen voor het opstellen van een business case;
  • Kent u de stappen die u moet doorlopen en de doelgroepen die u dient te betrekken bij het selectietraject.

Geïnteresseerd in deze demosessie?

Vraag een offerte aan

Meer weten over zorghoreca? Neem contact met mij op!

Michel van Tilborg