Over dit artikel

“Overal een kijkje in de keuken nemen, de cultuur van de organisatie leren kennen, en met je eigen ervaring en enthousiasme een meerwaarde bieden voor die organisatie. Dat is echt de charme van het werk van een consultant HR. Bij Caleidoz, een welzijnsorganisatie in het oosten van het land, kan ik binnen de kaders van wet- en regelgeving adviezen geven waarmee het personeelsbeleid – zoals het verzuimbeleid – een update krijgt.”

Dat zegt Ghislaine van Engelen, consultant HR bij AAG. In februari 2020 ging ze aan de slag bij Caleidoz. “Er waren een aantal mooie initiatieven ontwikkeld, maar er was ook nog veel te doen. Bovendien waren sommige processen alweer verouderd, bijvoorbeeld doordat de wet- en regelgeving veranderd is. Maar ook omdat er inmiddels heel wat is gebeurd op de arbeidsmarkt; zeker in de zorg- en welzijnssector. Meer dan ooit moet je je afvragen welke wensen medewerkers hebben en hoe je hen kunt behouden voor de organisatie. Aan de motivatie ligt het niet: mensen die kiezen voor de zorg, hebben een echt ‘zorghart’. Maar anno 2021 is er meer nodig dan een personeelsbeleid dat keurig de CAO volgt.”

Verzuimbeleid

“De sector Sociaal Werk kent zorgen over de continuïteit van de dienstverlenging en financiële tekorten: er moet meer gedaan worden met minder geld, en de pandemie maakt het niet makkelijker. Bovendien heeft de sector te maken met de gespannen arbeidsmarkt. Het is dus belangrijk om je als organisatie te onderscheiden.

Door de gesprekken die je voert met verschillende stakeholders (management, staf en medewerkers) krijg je een goed beeld van de organisatie waar je bent gedetacheerd. Het fijne bij Caleidoz is dat de medewerkers hun hart op de tong hebben en daardoor heel open zijn over hun werk en hun visie op bijvoorbeeld loopbaan en arbeidsvoorwaarden. Nóg fijner is dat ze me weten te vinden over deze onderwerpen, zodat ik dit weer kan oppakken om HR bij Caleidoz te verbeteren. Je wilt medewerkers gemotiveerd houden in een lastige tijd en in een baan die – zeker in deze tijd – veel van hen vraagt. Je hebt nu bijvoorbeeld te maken met thuiswerken, dat soms lang niet zo leuk is als we altijd dachten!

Het is belangrijk om in kaart te brengen welke tools al aanwezig zijn. Vanzelfsprekend was er een verzuimbeleid ontwikkeld, maar dat was hoofdzakelijk reactief. We hebben besloten te focussen op preventie: hoe zorg je ervoor dat mensen hun baan leuk blijven vinden, dat ze niet uitvallen en dat je al kunt ingrijpen in een vroeg stadium, dus als iemand dreigt uit te vallen.”

Vrijheid

Ghislaine bracht alle processen binnen de organisatie in kaart, en toetste ze aan wet- en regelgeving. Op basis van die inventarisatie kon ze een aantal voorstellen doen, die vervolgens aan het management en de PVT werden voorgelegd. Caleidoz is nu in het stadium waarin het nieuwe verzuimbeleid wordt geïmplementeerd binnen de organisatie. Ghislaine: “Je bent gehouden aan de wetgeving en de CAO, maar binnen die regels heb je best wat vrijheid om een pakket arbeidsvoorwaarden te ontwikkelen. Daarmee maak je de organisatie aantrekkelijk voor medewerkers.“

Ze maakt daarbij graag gebruik van de kennis en kunde die bij AAG aanwezig is. “Er staat een groot team achter je, waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn. En daarnaast neem je natuurlijk je eigen ervaring mee. Op die manier werk je efficiënt en hoef je niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.”

Stapje voor stapje

Ze benadrukt dat veranderen met kleine stappen gaat. “Je kunt niet van de ene op de andere dag grote veranderingen aanbrengen. Bovendien hechten medewerkers en management waarde aan duidelijkheid en stabiliteit. Daarom is het belangrijk dat je je de cultuur van de nieuwe opdrachtgever eigen maakt. Dan gaat het niet alleen om de missie, maar ook om de manier van denken en werken. Pas als je die kent, kun je stapje voor stapje nieuw beleid gaan implementeren waar alle betrokkenen blij mee zijn.”

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!