Over dit artikel

Als we het hebben over de maaltijdvoorziening dan gaat het vaak over het product, de bereidingswijze, de medewerker, beleving, kosten, etc. Een belangrijk onderdeel, zeker in de zorg, is de distributie van maaltijden. Nadenken over het meest geschikte distributiesysteem dienen we toe te voegen aan de lange lijst van zaken die van invloed zijn op de maaltijdbeleving. Een aantal voorbeelden; aankleding van de tafel, gedrag van medewerkers, ambiance in de ruimte, kwaliteit van producten, keuzemogelijkheden, etc. ‘Hoe breng je het eten naar de mensen toe’ hoort daar ook zeker bij.

Keur aan transportmiddelen

Google het woord maaltijddistributie(systeem) en je krijgt een keur aan transportmiddelen die kunnen worden ingezet om maaltijden, warm en/of koud, van A naar B te krijgen. Vaak kunnen we er niet omheen; vanwege verschillende doelgroepen en verschillende plaatsen wáár men de maaltijd kan nuttigen, is het rondrijden met karren of andere transportmiddelen onvermijdelijk.

Deze transportmiddelen kunnen de maaltijd echter maken of kraken. Een warme maaltijd die in een grote kunststof transportkrat op een kleinschalige woongroep wordt binnengebracht, of die grote stalen bain-marie-wagen die door het restaurant wordt gereden. Ik zie het regelmatig. Je kunt jezelf de vraag stellen of deze manier van distribueren een positieve bijdrage levert aan de maaltijdbeleving. Deze betreffende maaltijddistributiesystemen dienen op de juiste plek te worden ingezet om ze op de juiste manier te benutten. De kunststof transportkrat is een prima middel voor distributie van warme cateringcomponenten en wellicht tafeltje-dekje maaltijden. De bain-marie-wagen is een ideaal transportmiddel om maaltijdcomponenten vanuit een keuken naar bijvoorbeeld de uitgifte van een restaurant te transporteren.

Het juiste distributiemiddel

Bij het kiezen van het juiste distributiemiddel voor de doelgroep is het advies om vanuit de cliënt of patiënt te denken. Met andere woorden, hoe kun je de maaltijdbeleving zo optimaal mogelijk maken. Daarbij is herkenbaarheid voor de doelgroep belangrijk, met name voor cliënten met een psychogeriatrische aandoening. Voor de senioren doelgroep geldt dat sommige manieren van verstrekken een associatie heeft met perioden van armoede of oorlog ‘vroeger’. Een voorbeeld hiervan is de verstrekking van warme componenten in metalen gastronorm bakken en schalen.

Nieuwe, voor de zorgmarkt ontwikkelde apparatuur, maakt het mogelijk om warme en koude maaltijden te distribueren en daarbij rekening houdend met de maaltijdbeleving van de cliënt of patiënt. Wat te denken van porseleinen schalen die keramisch warm worden gehouden. En soms kan de hele distributie (van warme componenten) ook worden geëlimineerd. Zo zijn er regenereerovens met de techniek van combisteamers die naadloos kunnen worden geïntegreerd in een satellietkeuken of keuken op een kleinschalige woongroep. Zo zien bewoners wat er gebeurt met hun maaltijd en krijgen ze deze op een porseleinen bord of in een schaal op tafel gepresenteerd. Zien wat er met ons eten gebeurt, dat vinden we immers zelf als consument ook prettig.

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!

Deel dit artikel