Over dit artikel

6 x inspiratie om de marketingmix uit te breiden met een vette V van Vertrouwen

Een maand geleden werd de horeca in Nederland heropend. Een ware metamorfose had plaats gevonden. Van verplicht reserveren tot checkloketten en van desinfectiezuilen tot bediening op anderhalve meter: alle maatregelen waren genomen om te voorkomen dat het coronavirus een kans zou krijgen. Met succes: de opening van de horeca heeft niet geleid tot extra besmettingen. Na de eerste stormloop aan terrasbezoekers bleef het in de rest van juni relatief rustig qua reserveringen. De horeca was klaar voor opening, maar was de gast wel klaar voor de horeca?

Waar de ‘gewone’ horeca stond te springen om weer open te gaan, bleef het in bedrijfsrestaurants en restaurants in zorgorganisaties nog even stil. Het advies om zo veel mogelijk thuis te werken en de extra voorzichtigheid in zorgorganisaties lijken redenen om de ontwikkelingen in de gewone horeca op gepaste afstand te volgen. Waar de restaurants in zorgorganisaties wel openen, is dat in eerste instantie alleen voor bewoners en hun bezoek. Bezoekers uit de wijk en andere voorbijgangers worden vooralsnog geweerd.

Sinds 1 juli zijn de maatregelen verder versoepeld. Er is dus voldoende ruimte om na te denken over verdere openstellingen van bedrijfsrestaurants en restaurants in zorgorganisaties. Benut die ruimte, om van het restaurant weer een fijne plek te maken. Een plek waar gasten verwend worden, afleiding vinden, sociale contacten onderhouden en geïnspireerd worden. Een fijne plek binnen de muren van een kantoor of organisatie.

Om de potentie en het rendement zo veel mogelijk te benutten, moet de V van vertrouwen toegevoegd worden aan de marketingmix. Het vertrouwen dat de gast niet ziek wordt en met een gerust hart kan ontspannen. Dat vertrouwen is veel waard. Het zorgt voor aantrekkingskracht en terugkerende gasten.

De meest succesvolle restaurants in coronatijd hebben een optimale mix gevonden van beperkende maatregelen en optimale gastvrijheid. Hoe ziet dat er uit in uw restaurant?

6 x inspiratie voor een gastvrij restaurant vol vertrouwen

Mag het iets duurzamer zijn?

Deze gezondheidscrisis wekt de behoefte om gezonder en duurzamer te leven. Door meer gezonde gerechten te serveren en de ingrediënten van dichtbij de halen, wordt die behoefte vervuld. Maak van deze crisis een kans om kritisch naar uw kaart en leveranciers te kijken. Deze trend zal namelijk nog veel groter worden.

Een inrichting om in te smullen

Volg de richtlijnen van het RIVM en richt het restaurant veilig, maar slim in. Voer éénrichtingsverkeer in en houd voldoende ruimte tussen tafels. Maak gebruik van verschillende tafelopstellingen om een speelse indruk te geven. Plaats eventueel planten, of kunst, om de ontstane leegte op te vullen. Spatschermen zijn een optie als er weinig ruimte is, maar doen afbreuk aan de gastvrije indruk. Zichtbare maatregelen zoals vloerstickers, afzetlinten en informatieborden kunnen weliswaar effectief zijn, maar overdrijf niet. Niemand verblijft graag in een restaurant dat er uit ziet als een druk verkeersknooppunt.

Een opgeruimd gevoel

Een schoon restaurant geeft vertrouwen. Een medewerker die actief bezig is met schoonmaken, desinfecteren en opruimen, laat zien dat het restaurant er op elk moment van de dag schoon bij staat. Zorg ook voor voldoende ventilatie.

Van harte welkom!

Ook al zijn ze dat in deze tijd wel: gasten worden niet graag gezien als een mogelijk gevaar. Dat begint al bij de verplichte gezondheidscheck vooraf. Vaak wordt deze met enige argwaan afgenomen en dat vormt een valse start van het bezoek. Probeer de check in een vriendelijke, speelse vorm te gieten, maar laat zien dat de uitkomst er wel degelijk toe doet.

Hier serveren we aandacht en inspiratie

Met alle veiligheidsmaatregelen en het kleine risico op besmetting, kan het lastig ontspannen zijn. Zorg er voor dat alles rondom corona vanzelfsprekend goed geregeld is en ga zo snel mogelijk over tot datgene waar gasten voor komen: lekker eten en drinken, inspiratie, ontspanning, sociaal contact en een gastvrije behandeling.

Maak je geen zorgen!

Schep duidelijkheid naar het personeel, zodat zij duidelijk kunnen zijn naar hun gasten. Gasten voelen zich het meest op hun gemak als het personeel van het restaurant in control is. De medewerker moet dus weten wat te doen, waarom dat zo moet en moet zich comfortabel voelen om gedrag van gasten bespreekbaar te maken. Niet alleen het corrigeren van negatief gedrag, maar juist ook het complimenteren van positief gedrag. Het toppunt van gastvrijheid én vertrouwen.

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!