Over dit artikel

Het coronavirus heeft impact. Impact op onze maatschappij, economie en zorgsysteem. We bevinden ons in een nieuwe werkelijkheid en transitie naar een nieuwe samenleving. Het zijn onzekere tijden met tegenslagen en ingrijpende maatregelen vanuit de overheid waardoor de controle en autonomie over ons leven beperkt wordt. En dat heeft impact op ons psychologische immuunsysteem.

Iedereen ervaart een andere fysieke en emotionele belasting, heeft zijn/haar uitdagingen en reageert daardoor anders. Of je nu werkt in ziekenhuis, binnen de ouderen-, gehandicapten of thuiszorg, in een lastige thuissituatie zit of als mantelzorger een ander probeert te helpen. Waar de één bevangen door eenzaamheid, stress, angst en frustratie bevriest of vlucht, vecht de ander met veerkracht, liefde en flexibiliteit door een positieve draai te geven aan de huidige situatie en kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Maar wanneer we emotioneel overbelast zijn, schieten we in de overlevingsmodus. We zijn afgeleid, verliezen focus, worden angstig en gefrustreerd en zijn daardoor minder productief en kunnen slecht omgaan met tegenslagen.

Er zijn verschillende bewezen strategieën die positief bijdragen aan je mentale gezondheid zoals voldoende slaap, goede voeding, meditatie en bewegen. Maar hoe geef je je psychologische immuunsysteem en die van anderen een boost? De FISH! filosofie kan hierbij helpen.

Erbij zijn

Ga het samen aan en heb aandacht voor elkaar. Vertel iemand in je omgeving die je dierbaar is, wat je voelt en denkt. Vraag en luister hoe het met de ander gaat. Wees niet bang om hulp te vragen en complimenteer elkaar. Dit verbetert niet alleen je gemoedstoestand maar ook de samenwerking en samenhorigheid.

Mooi dat…er mensen zijn die eenzame ouderen in een verpleeghuis een kaartje sturen om hen een hart onder de riem te steken.

Maak elkaar blij

Help en maak een ander blij.  Focus niet op problemen, maar doe iets speciaals voor een ander: een cadeautje, compliment en aandacht geven. Tastbaar of niet tastbaar, men zal het niet snel vergeten. Het is niet alleen voor de ander maar ook voor jezelf gezond en geeft een goed gevoel en energie.

Mooi dat…twee clowns op een hoogwerker klommen om voor de ramen bij een woonzorgcentrum in Udenhout ouderen, veelal met dementie, afleiding en amusement brengen.

Kies je houding

Neem verantwoordelijkheid voor je keuzes en houding elke dag weer. Hoe lastig het soms ook is om alleenstaand te zijn in tijden van ‘social distancing’, de juiste balans te vinden met thuiswerken, om letterlijk en figuurlijk geen ruimte te hebben als je met meerdere mensen 24-uur op elkaars lip zit, blijf bewust van je eigen houding en het effect dat het heeft op jezelf en op een ander. Blijf vriendelijk en geduldig naar jezelf en de ander. Focus op een oplossing zonder veroordelend te zijn. Vraag jezelf elke dag af: wat voor persoon wil ik zijn?

Mooi dat… Spaanse verzorgers zich vrijwillig met bewoners opsluiten in hun verzorgingshuis om het virus buiten de deur te houden. Elke avond zingen en dansen ze samen op het balkon op het lied Resistiré wat betekent: ‘Ik kan weerstaan’ van Duo Dinámico en inmiddels collectief door Spaanse zangers en zangeressen opnieuw is uitgebracht als strijdlied tegen corona.

Speel

Ondanks het verdriet en de situatie; blijf lachen en spelen. Humor is belangrijk ook in deze tijd. Het vermindert pijn en angst, het verbindt en relativeert. Humor voelt voor iedereen anders. Wat de een grappig vindt, is dat voor een ander mogelijk anders. Respecteer elkaar daarin. Spelen, een actieve lichamelijke bezigheid waar je volledig in op gaat en de wereld even vergeet, werkt stress verlagend en is een uitlaatklep voor negatieve emoties. Daarnaast prikkelt het zintuigen en word je er creatiever van.

Heb jij zelf een mooi voorbeeld of een mooi initiatief gezien rondom: erbij zijn, je houding kiezen, elkaar blij maken of spelen? Deel het gerust met mij! Zorg goed voor jezelf en elkaar!

#healthcare #coronavirus #stayhome #staysafe #stayhealthy

Deel deze blog