Over dit artikel

Het creëren van een gastvrije omgeving is de doelstelling van Stichting Alkcare. Sterker nog: de twee locaties ’t Rekerheem en De Oldeburgh hebben de ambitie om de meest gastvrije instellingen van Noord-Holland-Noord te worden. Daar wordt hard aan gewerkt, vertelt facilitair manager Thea van Duijn. De gastvrijheidstraining van AAG was gepland als eerste stap op weg naar het doel.

De recepties van beide instellingen zijn nog op een traditionele wijze ingericht. Dat heeft alles te maken met de Covid-19 pandemie, die roet in het eten gooide. Want Alkcare had grootse plannen voor het eerste coronajaar. Thea: “Voor 2020 stond een grootscheepse gastvrijheidstraining voor alle – ruim 400 – medewerkers op het programma. Inderdaad: een forse klus, die we in samenwerking met AAG wilden klaren. We dachten aan een mooie locatie voor de kick-off, zoals een van de twee Alkmaarse theaters. En we hadden er zin in, want we hechten veel waarde aan een gastvrije ontvangst en een dito houding op alle afdelingen. Die begint bij de receptie, maar moet ingang vinden in de hele organisatie. Daarom zou het hele team bij de transitie worden betrokken. En net toen in maart 2020 de plannen wat vastere vorm begonnen te krijgen, kwamen de eerste berichten over Covid-19-besmettingen binnen. We moesten helaas een pas op de plaats maken.”

Op werkbezoek

Alkcare zat niet bij de pakken neer. De ambitie is er immers nog steeds, ook al omdat de beide gebouwen instellingen ‘op leeftijd’ beginnen te raken en op beide locaties een renovatie van de begane grond in het verschiet ligt. De receptie bevindt zich in de entree, die fysiek gescheiden is van andere ruimtes zoals het grand café. Dat gaat veranderen in het kader van de zorg voor gastvrijheid.

Thea: “Dus zijn we aan het nadenken over een nieuwe inrichting van de receptiefunctie. Omdat we waarde hechten aan de mening van het team, hebben we met een aantal medewerkers ons licht opgestoken bij een aantal organisaties. Van hotels en restaurants tot een uitvaartcentrum; allemaal locaties waar gastvrijheid een grote rol speelt. Met die ervaringen in het achterhoofd zijn we gaan nadenken over een eigen concept. De vraag ‘waar heeft onze doelgroep behoefte aan?’ staat centraal. Maar het concept moet vooral ook passen bij de mensen die samen Alkcare vormen. Het  moet gedragen worden door het hele team, dus hun inbreng is voor ons waardevol.”

Succesvolle gastvrijheidstraining

“We zagen al snel dat het voor sommige teamleden uitdagend was om zich een heel nieuw concept eigen te maken. Zij hechten veel waarde aan de manier waarop ze hun werk al vele jaren doen en zagen de noodzaak van verandering niet direct. En het is wel belangrijk dat we als een team fungeren. Dat is niet alleen goed voor de sfeer onderling, maar ook richting bewoners en bezoekers. Jeanine heeft een teamtraining georganiseerd voor de receptiemedewerkers; met groot succes. Het begint allemaal met interesse tonen in elkaar. Jeanine is erin geslaagd om begrip te kweken voor elkaars standpunten. Als iets onduidelijk is, vragen medewerkers elkaar nu gewoon om uitleg. Dat werkt, en het komt ook de gastvrijheid ten goede.

Het doel is dat de receptiemedewerksters echte gastvrouwen worden. Een heel nieuwe rol, die voor iedereen nog aardig wat uitdagingen biedt.”

Kick-off in 2022?

Zodra bijeenkomsten weer mogelijk zijn, wordt de kick-off alsnog gehouden. Thea: “Dan kunnen we  beginnen met de vormgeving van het nieuwe concept van gastvrijheid op basis van echt teamwork. Als we een echt gastvrije organisatie willen zijn, betekent het dat alle afdelingen meedoen: de zorg, maar ook de keuken, de huishoudelijke dienst etc. Samen zijn we Alkcare, en samen zorgen we ervoor dat alle bewoners en bezoekers én alle medewerkers zich hier thuis voelen.”

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!

Jeanine de Vries