Over dit artikel

Een toekomstbestendige of duurzame organisatie wordt gekenmerkt door wendbaarheid, innovatie- en daadkracht. De pijlers waarlangs deze thema’s gevormd worden zijn leiderschap, strategievorming, organisatie-inrichting en bedrijfsvoering. In een drieluik gaan wij dieper in op complexiteit, toegevoegde waarde & proces, mens & organisatie.

Dit artikel is het 2e deel van een drieluik. Lees hier deel 1 van dit drieluik.

Online is nieuwe normaal

Wat kunnen we leren van anderen? Na de financiële crisis had ABN-AMRO het laagst aantal FTE van alle banken in Europa en loopt nu tóch voorop in online personal banking. Een eerste hypotheekgesprek bijvoorbeeld. Klanten verwachtten een persoonlijk gesprek bij een vestiging in de buurt en dat gesprek duurde gemiddeld twee uur. Toen na de crisis de huizenmarkt oververhit raakte, werd de wachttijd voor een hypotheekgesprek een probleem. Het duurde te lang. Bij ABN-AMRO was het mogelijk om dezelfde dag nog een gesprek te hebben met een adviseur; online. Collega-adviseurs werden voor specifieke vragen aan het gesprek toegevoegd. Online banking nam een vlucht.

Nu werken er 4.500 adviseurs, die flexibel en thuis kunnen werken. Heel herkenbaar, 45% van de klanten waardeert hen met een cijfer 9 en beveelt hen aan. De wachttijden herkennen we ook in de geestelijke gezondheidszorg. Als jij je vandaag niet goed voelt, dan zou je ook vandaag een gesprek met een behandelaar willen in plaats van over twee weken. Waarom dan niet online? Beren op de weg zijn er genoeg, net zoals oplossingen.

Toegevoegde waarde – de mens

In de zorg maken mensen het verschil en dat is ook zo bij bedrijfsvoering. Mensen realiseren geautomatiseerde data en optimaliseren processen. Mensen interpreteren informatie en zorgen voor inzicht. Mensen maken gebruik van die informatie om te sturen en beheersen. Wanneer de technologie optimaal wordt gebruik, dan voegen mensen waarde toe.

Duurzame bedrijfsvoering vanuit de toegevoegde waarde van de mens tekent zich af in vijf bewegingen:

  1. Continu evalueren
    Om innovatief en daadkrachtig te zijn, heeft een organisatie goede mensen nodig. Medewerkers die zich continu ontwikkelen en meelopen met of vooroplopen op ontwikkelingen in het werkveld. Door continu te evalueren, ontstaan nieuwe ideeën en informatie. Die informatie kunt u gebruiken om het proces van bedrijfsvoering te verbeteren.
  2. Medewerkers in de schijnwerpers
    Duurzame bedrijfsvoering vraagt iets van medewerkers en dus is het belangrijk om hen in de schijnwerpers te zetten. Zij zijn belangrijk; laat hen dat ook merken door hen bij de uitwerking en verbetering van bedrijfsvoering en de processen te betrekken.
  3. Samenwerken is het nieuwe delen
    Duurzaamheid betekent vooral ook de ander wat gunnen en niet in hokjes denken. “Dit is van mij en dat is van jou” is niet helpend bij vernieuwing en staat samenwerking in de weg. Een andere mindset is nodig voor een andere bedrijfsvoering. Door oprecht te delen, zonder verborgen agenda kom je samen verder. Wanneer de kern van bedrijfsvoering in zicht is, dan is het begin data en processen. Deel binnen de organisatie kennis en data en verbeter samen processen.
  4. Out-of-the-box
    Toekomstbestendig zijn en duurzame bedrijfsvoering vraagt ook om out-of-the-box denken en een beetje gek doen. Liever een paar keer proberen en op een nieuw lumineus idee komen, dan voorzichtig zijn en blijven hangen in het bestaande. Zoek creativiteit op.
  5. Harder lopen dan de rest
    Toegevoegde waarde bieden, is geen genoegen nemen met de wetgeving en datgene wat moet, maar juist alvast twee stappen harder lopen. In nieuwe bedrijfsvoering is het doel niet om de regels te volgen, maar om langs de weg van de bedoeling voorop te willen lopen.

Aandachtspunten

Een paar aandachtspunten om zelf op te reflecteren:

  • Bouw aan een kwaliteitsorganisatie met vakbekwame collega’s.
  • Bedenk wat een passende en optimale interne organisatie is voor uw bedrijf.
  • Welke betekenis geeft u aan cultuur & leiderschap en wat betekent dat voor medewerkers?
  • Kies voor een besturing die bijdraagt aan een lerende organisatie.

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!

Johan van Houwelingen