Over dit artikel

U heeft in uw organisatie waarschijnlijk aan veel details gedacht om open te kunnen gaan voor bezoek. Maar heeft u ook échte aandacht aan ‘de mens’ geschonken?

Ook op het hoofdkantoor van AAG gaan steeds meer deuren een beetje open. Bijvoorbeeld die van ons bedrijfsrestaurant. Voor ons als kennisorganisatie is dat een interessant moment. De inrichting en maatregelen waren goed doordacht en de instructies voor de bezoekers waren helder en op tijd verspreid. Wat bleek? ‘De mens’ bleek de meest onzekere factor in een al dan niet succesvolle heropening van het restaurant. Wij stelden onszelf de volgende vragen:

  • Worden de instructies gelezen?
  • Is de gast intrinsiek gemotiveerd om zich te houden aan de maatregelen?
  • Is de gast oplettend genoeg om in de nieuwe situatie alle ‘hordes’ te nemen, die er voorheen niet waren?
  • Durft de medewerker het gedrag van gasten positief te beïnvloeden en indien nodig streng op te treden?

Voornamelijk het belang en zwaarte van die laatste taak wordt vaak onderschat. Dit bepaalt namelijk of achteraf gesproken kan worden van een gecontroleerde, succesvolle situatie. Of een situatie die ontaardde in wetteloosheid. Zeker nu veel normale regels even niet meer gelden.

U heeft in uw organisatie waarschijnlijk aan veel details gedacht om open te kunnen gaan voor bezoek. Maar heeft u ook échte aandacht aan ‘de mens’ geschonken? Heeft u geanticipeerd op het gedrag van bezoekers en het belang van goed handelende medewerkers? Voelen zij zich comfortabel in hun rol en krijgen ze voldoende begeleiding en rugdekking vanuit hun collega’s en leidinggevenden?

Alleen met échte aandacht voor mensen en hun handelen haalt u optimaal rendement uit uw (aangepaste) bedrijfsvoering, voorkomt u spanning onder uw medewerkers en kunt u uw plannen vol zelfvertrouwen uitvoeren. Zo was de opening van ons bedrijfsrestaurant een succes voor onze gasten en onze medewerkers.

Blijf op de hoogte! Meld u aan
voor de AAG Nieuwsbrief.

Aanmelden

Deel dit artikel

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met mij op!

Jelle Tigelaar