Over dit artikel

De afgelopen anderhalf jaar heb ik een grote zorgorganisatie in de VVT-sector ondersteund bij de implementatie van een nieuw voedingsconcept.

In het eerste deel van mijn blogserie vertelde ik wat mijn opdracht inhoudt en welke stappen er tot nu op dat moment waren genomen. In het tweede deel ging ik in op de vorderingen en enkele tegenslagen die ik tijdens mijn opdracht kreeg. In dit derde en laatste deel leest u alles over de resultaten van dit project.

De zorgorganisatie heeft gekozen voor de voordelen van eigen productie en distributie. Optimalisatie van het productieproces en verbetering van de kwaliteitservaring bij de cliënten en medewerkers stonden hierbij centraal.

Optimaliseren keukenproces

We hebben de productieactiviteiten geconcentreerd op de reguliere werkdagen. Zo hoeven de koks niet langer in het weekend te werken. Dit maakt het eenvoudiger een werkrooster op te stellen. Bovendien bespaart de organisatie hiermee op de ORT.

In eerste instantie bleef het portioneren en de distributie naar de locaties wel in de weekenden plaatsvinden. Inmiddels vindt ook het portioneerproces op werkdagen plaats. Alleen het logistieke proces, wat een belangrijk onderscheidend vermogen is ten opzichte van andere maaltijdproducerende en -leverende bedrijven, gaat 7 dagen per week door.

Geruisloze overgang

De laatste locatie die zelf produceerde is in maart jl. overgezet naar de productie in de productiekeuken. Heel bewust is hier richting de cliënten niet veel roering aan gegeven. Eigenlijk heeft de overgang daarmee nagenoeg geruisloos plaats gevonden. Na twee weken is de cliënten gevraagd wat zij van de kwaliteit van de maaltijden vonden. De reacties waren lovend.

Uitbesteden catering

Oorspronkelijk had de organisatie 3 koks, die op 3 verschillende locaties meehielpen met de dagelijkse operatie. Deze koks kregen af en toe een cateringaanvraag binnen, bijvoorbeeld voor thema-avonden en kerstdiners op de locaties. Zij bepaalden individueel of ze de aanvraag zelf invulden of bij een externe cateraar zouden beleggen. Dit bleek in de praktijk niet altijd praktisch. Daarom is besloten dergelijke cateringaanvragen standaard uit te besteden aan één van de twee vaste cateraars van de organisatie.

Voedingsadministratiesysteem

Voorheen produceerden de verschillende keukens boven budget, zowel wat betreft formatie als inkoop van de ingrediënten. Er werd aangenomen dat dit kwam, omdat de keukens zelf verantwoordelijk waren voor het budget. Toen de productiekeuken werd geïntroduceerd, bleek echter dat de verschillende afdelingen en restaurants tot wel 35% te veel aan maaltijdcomponenten bestelden. Dankzij de koppeling van het voedingsadministratiesysteem, XL Food, met het ECD komt hierin verandering. Door deze koppeling volgt de maaltijd de cliënt bij verhuizing. Bovendien kan het aantal bestelde maaltijden voor een afdeling maximaal 10% afwijken van het aantal cliënten op die afdeling.

Resultaten

In zijn totaliteit levert de concentratie in één centrale keuken, het uitbesteden van de catering en het implementeren van het juiste voedingsadministratiesysteem met de koppeling aan het ECD de organisatie een kostenbesparing op van ongeveer € 900.000,-. Dit geld komt direct ten goede aan de zorg voor de cliënten.

Deel deze blog

Meer weten over deze opdracht? Neem contact met mij op!

Michel van Tilborg