Over dit artikel

Sinds januari 2018 help ik een grote zorgorganisatie in de VVT-sector bij de implementatie van een nieuw voedingsconcept. In deze blogserie houd ik jullie op de hoogte van de voortgang en resultaten van deze opdracht.

Aanleiding voor deze opdracht waren de hoge voedingsuitgaven van de zorgorganisatie. Bovendien wilde de organisatie klantgerichter gaan werken. Daarom heeft het management samen met de cliëntenraad een nieuw voedingsconcept ontwikkeld. De wensen van de klant stonden hierbij centraal.

De eerste stappen

We hebben we een voedingsadministratiesysteem ingericht, dat gekoppeld is aan het ECD van de organisatie. Zo kunnen er maaltijden op maat worden bereid; zowel qua ingrediënten als qua hoeveelheid. Zo wordt de maaltijdproductie afgestemd op het werkelijk aantal aanwezige klanten. Dit verlaagt de directe inkoopkosten én de hoeveelheid die wordt weggegooid. Dankzij een continu-meting zien we dat de kwaliteitsbeleving van de maaltijd hierdoor is gestegen.

De volgende fase

Inmiddels zijn bijna alle locaties al overgestapt op het nieuwe voedingsconcept. De komende periode gaan we ook bij de laatste locatie aan de slag met de implementatie van het nieuwe concept.

Daarnaast volgen ruim 1.000 medewerkers de komende maanden een e-learning over hygiëne en HACCP. Kwaliteit en hygiëne zijn belangrijke speerpunten voor de zorgorganisatie. Bovendien zullen ook zorgmedewerkers enkele facilitaire taken op zich gaan nemen. Het is dus van belang dat iedereen op de hoogte is van de regels omtrent (sociale) hygiëne.

In april 2019 moet het voedingsconcept bij alle 14 locaties van de zorgorganisatie zijn geïmplementeerd.

Deel deze blog

Meer weten over deze ppdracht? Neem contact met mij op!

Michel van Tilborg